Jagten på plusgrader og det gode påskevejr


Europa er lagt i dybfryseren. I England omkommer folk på gaden ifølge Ekstrabladet, i Alperne er der formidable ski-betingelser og i Danmark er der minusgrader og martskulde så langt DMI kan forudsige. ”Vi må da væk fra den her fadæse af en påskeuge” er hvad der kommer først til en ved nærmere eftertanke. Beslutningen ligger derfor ikke lagt væk om at pakke og drage syd over.

Efter en hurtig tur ned igennem Jylland og et enkelt stop på Scandinavia Camping er der fortsat minusgrader, da vi når frem til Knaus Camping lige uden for Hünfeld nord for Fulda.

 
Campingfatter og mutter tager imod. På trods af vores manglende ejerskab af en Knausvogn bliver vi tilladt adgang til de hellige jorde med et skævt smil. 

Campingfatter kan styrke selvtilliden med, at en nordbo med Polar på krogen også kan have problemer med teknikken. Gasfyret har drillet på vejen sydover, og nu er det altså tid til at udfolde en kreativ løsning for at søge en løsning på problemet. Hele det midttyske netværk bliver aktiveret for de stakkels mennesker fra det lille marginalland mod nord. I løbet af 15 minutter er der kontakt til Alde Tyskland og en vejledning i fejlsøgning er i hus. Pladsens assistent stilles selvfølgelig til rådighed for at støtte op om fejlsøgningen i vognen. Et løst stik identificeres, og så er der ild på gaskedlen igen. Det er service!

Og så lige et lille fif til turen sydover. Hvis turen går ned af A7 mod Alperne er der en god anledning til at lave et stopover her. Lige ned af vejen fra Knaus Camping ligger "PRAFORST die Waldgaststätte"

Her er det værd at skifte schnitzlen fra Raststelle ud med noget rigtig mad og en god betjening. Da dette ikke er en madguide, lader vi billederne tale for sig selv.

 
 
 

Fulda og Hünfeld

I Hünfeld ligger et af Tysklands største golfanlæg lige bag pladsen. Ud over dette er der adgang til kilometervis af cykel- og vandrestier. Mulighederne kan udforskes på Hünfeld's egen hjemmeside.

Ved vores besøg i Hünfeld var foråret stadig langt væk. Som det ses på billedet af rådhuset er der is på byens springvand. Temperaturen var lige over frysepunktet ved 17 tiden. Det bliver spændende at se, om vi finder foråret et eller andet sted her i det sydlige Tyskland.

 
Fulda er et kulturelt studie værdigt. Der er bl.a. mulighed for at se Tysklands anden ældste kirke, Fulda Dom og den gamle Stadt mitte. Der ud over er byens slot og slotsparken flotte muligheder for at se tysk barokarkitektur og haveanlæg.

 
 

 
 
 
 
 
Sydpå nach München
Vi trækker hurtigt ud på Autobahn for at rykke sydover hurtigst muligt. Vi lurer fortsat på vejret og mener, at DMI lover sol nede syd på. Vi skal dog snart se med egne øjne, hvor dygtige DMI er til at forudsige vejret syd for Dannevirket.
Da vi når på højde med Nürnberg, samler skyerne sig voldsomt, og det varer ikke længe, før vejret slår over i rigtig vinteragtige forhold. Det sner og inden længe fyger der faner af sne efter lastbilerne, når de trækker op i højden.

 

München
Vi ankommer til yderringen i München hen på eftermiddagen og kan til genkendelig glæde se at bystyret stort set ikke er kommet længere med gravearbejdet på indfaldsvejene. Det er ca. 5 år siden, vi var igennem her første gang som ret jomfruelige udenlandscampister. Dengang var der en del sved på panden over at få en 5 meter vogn med enkelt aksel igennem dette gigantiske stykke gravearbejde. Nu er der så en 8 meters vogn med boogieaksler og langt udhæng bagefter. Det hele klares med flittig brug af blinklys og placering i midterbanen efter de store lasbiler.
Vi finder frem til campingpladsen München Thalkirchen efter lidt kørsel af forholdsvis små omveje. GPS´en vil gerne have at den nærmeste vej benyttes. Dette kan indebære villaveje og veje med så kraftig opgravninger, at de simpelthen ikke er farbare. Det er faktisk lidt af en tilfældighed, at vi spotter skiltet til pladsen umiddelbart efter vi havde opgivet projektet og var klar til at søge uden for byen igen.
Efter hurtig opsætning tager vi en aftentur ind til centrum for at snuse til stemningen og mulighederne for at få lænset Visa kortet. Vi benytter udelukkende offentlige transportmidler på denne tur. Så ud i bussen, frem til den nærmeste U-Bahn station og af sted til centrum.


Hurtigt er vi fremme på den centrale Marien Platz ved det nye og gamle rådhus. Her finder vi den første udemærkede shoppemulighed for rejsetosser, udendørsaktivister og skibumser. 5 etager med gear til udendørsaktiviteter. Alt fra heldragter til bjergbestigning i Himalaya til de mest forfærdelige sandaler til luftning af hvide sokker i sommer sæsonen. Endelig er der selvfølgelig også mulighed for at teste sit nyindkøbte klatreudstyr på forretningen egen klatrevæg, der går fra kælder til kvist. Dette giver samtidig mulighed for at vi, de mere jordnære, kan nyde den gode udsigt fra velplacerede bænke på de forskellige etager.




Da vi er tilbage på pladsen er temperaturen faldet til nærmere 10 minusgrader end de eftertragtede plusgrader, som turen egentlig gik ud på at finde frem til. 

BMW Welt
I München ligger “Bayerishe Motor Werk” hovedsæde og samlefabrik. I daglig tale også kaldet BMW. Her har koncernen etableret et oplevelsescenter og et museum. Som nybagt BMW-ejer kan man vælge at få sin bil udleveret direkte fra fabrikken her. Så følger der en personlig gennemgang af bilen sammen med en BMW medarbejder med i prisen. Så er det bare at tage rundellen ud af centeret og direkte ud på BMW´s egen hjemmebane, A9.


 
Fra balkonen på den modsatte side kan misundelige sjæle og kommende kunder så følge med i dentimelange introduktion af alle tænkelige detaljer i sådan en ny bil.

En del af oplevelsescenteret er, at du her kan få lov til at pille, rode og rave ved din kommende drømmebil. Alt sammen i omgivelser der udstråler BMW design og filosofi. Faktisk ligner det et udflugtsmål for mange børnefamilier. Ungerne kravler rundt med støvler på i håndsyede læderkabiner, river og flår i rat og afviserarme og læner sig fuldstændigt uberørt op af funklende nye biler med både lynlåse og jakkespænder. Alt dette uden at det høflige personale løfter et øjebryn. De tænker nok på alle de kommende kunder, der her får sig en fantastisk start på drømmen om at få sin helt egen Bimmer en dag.


 

Oplevelsescenteret er en gratis oplevelse. Kun, hvis du vælger at shoppe bil eller accessories, koster det ekstra. I centeret er der også udstillet biler fra de to BMW ejede marginalprodukter Rolls-Royce og Mini.
BMW museum
En del af oplevelsescentret er dedikeret til historien om BMW i form af et museum. Her viser koncernen hele historien fra familievirksomheden, der producerede og udviklede flymotorer over motorcykelproduktion til de moderne biler, der leveres over hele verden.
Her kan der drømmes hen i fortidens bedrifter både inden for trendsætning i bilindustrien og i de mange topresultater BMW har præsteret på alverdens racerbaner.





En dag i Münchens gader
Indbyggertallet er 1,4 mill. byen er hovedstad i Bayern og alle internationale virksomheder er repræsenteret i München. Byen er placeret på kanten af Alperne og er derved den sidste udpost inden kulturen rigtig bliver sydlandsk. Følelsen er lidt blandet, når man slentre igennem en travl millionby placeret på grænsen imellem to kulturer og tilgange til tilværelsen.
På den ene side er her enormt tysk. Alt er på rette plads, stor aktivitet med højt tempo hersker i alt der foregår, fra de to små kommunale sneplove, der bryder ethvert effektivitetskrav sat af en emsig embedsmand, til byggepladsen der køre kl. 20.30 på Marien Platz for at være forsvundet næste formiddag uden et eneste spor. På den anden side er det tydeligt at den afslappede kultur ligger lige under overfladen. Man sætter tydeligt pris på fritid og natur. At tage en pils eller et glas hvidvin med venner og bekendte er tydeligvis noget, der sættes stor pris på her i det sydlige Tyskland.
Det er også tydeligt at velvære og udendørsliv er noget der investeres enorme ressourcer og penge i. Vi mente, at have fundet den ultimative outdoor butik med egen klatrevæg. Dette blev hurtigt overgået af en anden butik med egen sø til test af den nyindkøbte kajak, frostrum til test af tøjet til den næste bjergbestigning og kondimaskiner placeret i højdekammer, så man rigtig kan mærke ekstremerne uden at være der i virkeligheden.
 
Indtrykket er, at her er rigtig rart at være. Her er selvfølgelig de sædvanlige punkere og skæve eksistenser i bybilledet. Om aftenen møder man også unge mennesker, der har fået lidt for meget inden for vesten. Ingen tvivl om at man kan komme galt af sted i München lige som i mange andre storbyer rundt om i verden. Det ændrer dog ikke ved, at her faktisk er rart at være.
 
 
 
Slut med München
Efterhånden er det ved at være slut med tålmodigheden i forhold til kulde, sne, regn og rusk. Før vi stikker af fra München, skal i ikke snydes for et gastronomisk tip. Uden for Camping München Thalkirchen på vejen til U-Bahn, ligger et spøjst lille sted ved navn Zur Flosslände. Her i vinterkulden ser det noget slidt og lukket ud med tydelige spor af, at sæsonen ligger om sommeren. Prøv at gå ind, her oplever man en hel anden verden af nyindrettede lokaler i lounge stil med flammer i pejsen og god øl og vin i glasset. Et forslag til menuen er forel bagt i papillotte, lækker dampet fisk i egen bouillon.
Nu starter turen nordover og hjem til det danske forårsvejr. Vi skal dog lige have et stopover i Nürnberg vejen. Her skal vi bo tæt på messecentret og se lidt på henholdsvis tysk førkrigshistorie og deres forårsfest, der kører hen over hele påsken.
Nürnberg
Vores forhold til Nurnberg er faktisk mere professionelt end det er fornøjelse. Vi deltager hvert andet år i en fagmesse, der afholdes i byens messecenter. Derfor har vi indtil nu ikke været særligt interesseret i omgivelserne omkring messecenteret og byen.
Den videbegærlige læser vil dog genkende området som arnestedet for Tysklands mere mørke historiske side. Det var i Nurnberg at NSP, Det National Socialistiske Parti, blev grundlagt i 1934. Hitler satte sig for at opbygge et samlingssted for sine politiske trosfæller og samtidig etablere et centrum for de mange iscenesatte aktiviteter, der blev brugt i både politisk og propargandamæssigt sammenhæng.

I dag kan man faktisk gå rundt i resterne af dette kæmpemæssige byggeprojekt, der aldrig blev færdiggjort.

Byen Nurnberg har igennem tiderne kæmpet med historien fra disse aktiviteter. Derfor har der aldrig kunnet opnås enighed om, hvad der skulle ske med de gamle bygningsværker. Det har resulteret i at det nu er nødvendigt at lukke dele af bygningerne grundet fare for sammenstyrtning. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvilke muligheder, der er spildt eller om det hele blot skulle rives ned. Fakta er dog at det er ved at være sidste chance for at se Zeppeliner Feldt, Grosse Strasse og Partihovedkvarteret i den originale form. Så må historikere og folkestemningen afgøre fremtiden for disse kæmpemæssige bygningsværker.
 



 
 
 
 

Nurnberg er dog meget andet end NSP og dyster fortid. Her er som i alle andre tyske byer masser af handel og barokstemning. I påsken er det så forårsmarkedet, der tager over efter julemarkedet.





Rekorder
Formålet var at drage ud efter det gode vejr. Her har turen totalt fejlet. Det har været koldt, blæsende, snevejr og regn. Solskinnet fandt vi om morgenen efter hjemkomsten til vores egen gårdsplads.
Til gengæld har vi set en masse og oplevet Tyskland, når vejret selv for tyskerne er overraskende.
Faktisk har vinteren vist sig fra en side, der sprænger op til flere rekorder ifølge Bayern1. Snerekord i Berlin med 20 cm i marts. Ikke så meget sne siden 1892. Normaltemperaturen i Tyskland for marts er 4,8. I år er den på 0,2.
 
Spændende og udfordrende har det også været, at vi for første gang faktisk er blevet lidt overraskede over naturens forårsluner. Jeg må med skam indrømme, at vi faktisk til tider har været voldsomt underdressed. Det giver selvfølgelig anledning til at indtage masser af kaffe og varm chokolade. Generelt vil jeg dog mene, at tøjet skal passe til vejret, ellers bliver det en kold fornøjelse, både med og uden cafebesøg.
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar